Αρχική
ΤΟ ΣΑΛΙΓΚΑΡΙΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ

Διατροφική αξία

Θετικός διατροφικός παράγοντας της μεσογειακής δίαιτας

Τα σαλιγκάρια ή χοχλιοί αποτελούνε μία από τις βασικότερες τροφές της Μεσογειακής Διατροφής. Τα σαλιγκάρια ήτανε αγαπημένη τροφή από την Μινωική εποχή έως και σήμερα και κυρίως λόγω της μεγάλης διατροφικής αξίας τους.

Θεωρούνται μια εκλεκτή λιχουδιά για τους γευσιγνώστες όλου του κόσμου. Όλο και περισσότερο εκτιμάται η γαστρονομική αλλά και η θρεπτική τους αξία, αφού συγκεντρώνουν υψηλή περιεκτικότητα σε ανόργανα θρεπτικά στοιχεία, απαραίτητα αμινοξέα και  ευεργετικά λιπαρά οξέα, καθώς έχουν και χαμηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες. Οι τελευταίες έρευνες  αναδεικνύουν το κρέας των σαλιγκαριών ως έναν από τους θετικούς διατροφικούς παράγοντες της μεσογειακής δίαιτας.

Θερμιδική Αξία - Πρωτεΐνες

Η θερμιδική αξία του κρέατος των σαλιγκαριών είναι 600-900 θερμίδες ανά κιλό κρέατος έτοιμου προς κατανάλωση, μικρότερη από το κρέας διάφορων ψαριών, πτηνών και θηλαστικών. Το περιεχόμενο σε πρωτεΐνη είναι υψηλό και κυμαίνεται από 10 έως 16% του νωπού βάρους. Το ποσοστό λίπους αποτελεί το 0,5 έως 2% του συνολικού  νωπού βάρους.Το περιεχόμενο σε νερό είναι υψηλό και ποικίλει από 73-89%.

Λιπαρά Οξέα - Ω3

Η ανάλυση της σύστασης των λιπιδίων μας δίνει σχετικά υψηλό ποσοστό πολύ-ακόρεστων λιπαρών οξέων. Συγκεκριμένα τα συνολικά κεκορεσμένα λιπίδια καταλαμβάνουν το 25,78%, τα μονο-ακόρεστα αποτελούν το 18,55% και τα πολύ-ακόρεστα αποτελούν το υπόλοιπο 18%

Από τα πολύ-ακόρεστα ο λόγος Ω-3 /Ω-6 κυμαίνεται από 0,2 έως 2 που με βάση τις σύγχρονες διατροφικές απόψεις θεωρείται πάρα πολύ καλός και   συγκρίσιμος με τα ψάρια (από 0,5 έως 8).

Να τονίσουμε εδώ ότι το λίπος των σαλιγκαριών είναι ωφέλιμο, γιατί παρέχει στον οργανισμό τα Ω3 λιπαρά οξέα, τα οποία θεωρούνται απαραίτητα, καθώς ο άνθρωπος δε μπορεί να τα συνθέσει και γι’ αυτό πρέπει να τα λάβει με τη διατροφή του. Είναι πολύ ευεργετικά για την υγεία του, γιατί θεωρούνται ότι παρεμποδίζουν την αθηροσκλήρωση και τη θρόμβωση και έχουν αντιφλεγμονώδεις επιδράσεις, προληπτικά σε αλλεργίες, κατάθλιψη, και άλλες ασθένειες του νευρικού συστήματος.

Ανόργανα στοιχεία - Μέταλλα

Όσον αφορά στα ανόργανα στοιχεία (μέταλλα) το κρέας των σαλιγκαριών αποτελεί καλή πηγή ασβεστίου, φωσφόρου, μαγνησίου, καλίου και νατρίου.

Ορισμένοι ερευνητές προτείνουν την κατανάλωση σαλιγκαριών ως εναλλακτική πηγή ασβεστίου και φωσφόρου, δυο συστατικών πολύ σημαντικών για την ανάπτυξη των οστών.

Καλή πηγή Σελινίου

Όσον αφορά στα ιχνοστοιχεία, το κρέας των ειδών αυτών αποτελεί καλή πηγή σεληνίου (27,4 μg/100mg), παρέχοντας ουσιαστικά στον καταναλωτή το 50% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας που απαιτείται για πρόσληψη από μια ενήλικη γυναίκα (που είναι 50 μg/ ημέρα) και το 1/3 για ένα άνδρα.

Το σελήνιο έχει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες προστατεύοντας από καρδιοπάθειες και καρκίνο (κυρίως του προστάτη), συμβάλλοντας επίσης στη λειτουργία του θυρεοειδή αδένα και του ανοσοποιητικού συστήματος.

Πηγή Βιταμινών

Εκτός όλων των παραπάνω αναφερθέντων, η σάρκα των σαλιγκαριών αποτελεί και σημαντική διαιτητική πηγή βιταμινών. Η νιασίνη είναι μια υδροδιαλυτή βιταμίνη του συμπλέγματος Β με ευεργετική επίδραση στο νευρικό και καρδιαγγειακό σύστημα. Είναι αξιοσημείωτα σταθερή και ανθεκτική στη θερμότητα, τη μαγειρική και την αποθήκευση των τροφίμων. Η περιεκτικότητα του κρέατός τους σε νιασίνη είναι 1,4 mg/100g βρώσιμου κρέατος και αντιστοιχεί σε κατανάλωση 50 g τυριού και 150 g από γιαούρτι, φακές ή πατάτες που θεωρούνται καλές πηγές αυτής της βιταμίνης.

"Η υψηλή βιωσιμότητα των κατοίκων της Κρήτης και τα χαμηλά ποσοστά καρκίνου συσχετίστηκαν και με την συχνή κατανάλωση σαλιγκαριών"

TORUS web site